Озеленител отговарял за градежа на опасната велоалея в Добрич
Припомняме, че централната градска част на Добрич беше реконструирана срещу 5 000 167 лева по ОПРР. И макар че в договора имаше срок за изпълнение в периода юли 2010 г. – юли 2012 г., центърът на Добрич, заедно с велоалеята, беше официално открит още през септември 2011 г., в навечерието на местните избори. В еуфорията от обновеното тогава пространство гражданите така и не разбраха, че плочките с различен десен по средата на "стъргалото" представляват велоалея. И че вместо да изгради велотрасета покрай пътните артерии, градската управа е решила да отнеме пешеходната зона на добричлии и да я превърне във велотрасе, което не свързва нищо – мястото за колоездене започва от плочка на площада и стига до
"Велоалеите не бива да създават конфликт между пешеходци и велосипедисти. Ако планираш велотрасе, по него трябва да може да се кара колело, а не да се бута", казва холандският експерт по велосипедна инфраструктура Рене Бостен, който е привлечен като консултант по градско планиране от община София.
Как се проектират пътища и как се строят велотрасета е посочено в наредба на министъра на МРРБ. Велотрасетата се правят успоредно на платното за движение и могат да се изградят от двете му страни. Трябва обаче да бъдат отделени с бордюр. Ако се проектират до пешеходна пътека, също трябва да бъдат отделени с банкет или с тревна площ. Има норматив за ширина и изискване за отстояние от тротоара. В наредбата не е описана възможност велоалеята да е по средата на пешеходната зона и без банкет. Липсва, разбира се, и възможността да се прави трасе, което не свързва нищо.

Кой е създал велоалеята, попита Бележник община Добрич. Оттам ни насочиха към главния експерт по озеленяване Ганка Пенева, която навремето отговаряла за това. "Не ви знам госпожица ли сте, или госпожа, но не сте много в час", тросна се общинската служителка. "Велоялеята е елемент от общото решение и няма нужда да бъде упоменавана отделно. Не може да включваме всеки елемент в проекта", поучително каза Пенева. После изнервено обясни, че автор е ландшафтният архитект Димо Петров. И че велоалеята била включена в паркоустройствения план на града. А проектът бил изпълнен от фирмата, спечелила поръчката.
Справка в документацията показа, че спечелилата фирма е "Добрич – градска среда" ООД, която е регистрирана на софийски адрес. Дружеството е сключило договор с общината за 4 025 547,03 лева, срещу задължението да извърши строително-монтажни дейности и реконструкция на центъра. В обществената поръчка никъде не пише за велотрасе. Пак по документи ландшафтният архитект Димо Петров е извършил "услуги по изработване на работни чертежи и детайли", за които е взел 9 000 лева.
На сайта обаче няма сведения за обществено обсъждане и за наредба на кметството, която да регламентира изграждането на велоалеята. Написахме писмо с въпроси и го изпратихме до пресцентъра на кметството. От отговора, който получихме, не се разбра дали има общинска наредба. (Виж въпросите и отговорите по-долу!) За обсъждането пък ни обясниха, че през 2005 г. (?) общината организирала обсъждане на сайта си, публикувала там улиците, включени в схемата за велодвижението, а гражданите отговорили на въпросника. Всички велоалеи до момента били изградени на базата на проекти, одобрени от Експертния съвет към община Добрич и отговаряли на необходимите изисквания.
Въпросите на Бележник:
1. Въз основа на каква общинска наредба е изградена велоалеята в центъра на град Добрич?
2. Кой осъществи контрол по спазването на нормативите за велоалеи, залегнали в Закона за пътищата?
3. Кога се състоя общественото обсъждане за велоалеята в центъра?
4. Въз основа на каква общинска наредба са изградени велоалеите в градския парк на Добрич?
Отговорът на община Добрич:
Как в Холандия е решен проблемът с трафика, можете да прочетете тук!
Коментари
И по центура на малките градове няма маркировка за велоалея
В големите има но е маркирана с боя в единия краи на пътя и е широко около 1,20м