Кметът на Добрич: Стартираме цялостен ремонт на пътната мрежа в града, после – преасфалтираме

– Здравейте, господин Йорданов. Докато вървях към общината, така се спънах в един надигнат асфалт по тротоара на улица "Иван Вазов", че за малко да падна. Това лято шофьорите доста се оплакват, че има дупки по уличните платна. Как вървят ремонтите в общината?
– Здравейте! За съжаление не само по улица "Иван Вазов", но и по доста голяма част от уличната мрежа има дупки и трапове. Искам да кажа, че заставам пред моите съграждани с пълната отговорност за състоянието на уличната мрежа. Но бих искал да разясня каква е ситуацията и какво следва в предстоящите няколко дни и седмици. Тъй като имаме препоръки от различни одитори (наши вътрешни и външни в лицето на държавни институции), дадени още в края на 2015-та година за това, как трябва да бъде структурирана една обществена поръчка за пътищата, ние се съобразихме с тези компетентни становища. Обществената поръчка, която беше пусната през март, отне доста време в доработване, поправяне. Тя трябваше да бъде пусната месец и половина по-рано, но се наложи да претърпи промени, за да не попадаме под ударите на закона и да не бъдат налагани финансови корекции. Защото това означава да бъде ощетен бюджетът на общината и бюджетът на гражданите. Взехме решение, че най-правилно е да бъдат променени условията и начинът за провеждане на обществената поръчка. Решението беше взето с ясното съзнание, че това може да доведе до забавяне.
През изминалия месец направихме едно аварийно изкърпване на около 15 по-големи улици в града. Оттук нататък днес, 18 юли, е последният срок за подаване на възражение срещу класирането на обществената поръчка. Имаме краен протокол, подписан е от мен, качен е на сайта на общината. Само по себе си би следвало да означава, че имаме определен краен изпълнител. По закон обаче има определен срок, който дава възможност на всеки един участвал да обжалва решението. Искрено се надявам да няма обжалване. Процедурата е направена изцяло по изискванията на закона. Поръчката трая повече от три месеца. Попаднахме и в многото празнични дни през месец май, а в сроковете, които се спазват, се броят работни дни.
Пак подчертавам, че заставам с пълната отговорност пред моите съграждани и казвам, че всичко беше направено с цел да не бъде ощетен бюджетът на общината и да не бъдат засегнати съгражданите, които плащат местни данъци и такси.
– Какво следва след 18 юли?
– Ако няма обжалване*, до края на тази седмица ще имаме сключен договор. Това означава до 22 юли. След това започваме с пълна сила да асфалтираме цялата пътна мрежа, включително и кварталите. Аз обикалям, зная много добре какво е състоянието на уличната мрежа и то не е само от тази година. Това изкърпване мен също не ме удовлетворява. Просто трябва да имаме още малко търпение... живот и здраве да започне водният цикъл, след което вече ще имаме цялостно преасфалтиране.
– Какво ще започне сега – ново асфалтиране или закърпване?
– Ще стартира цялостен ремонт на пътната мрежа в града. Вече имаме цялата процедура, изчистена. Ще я пуснем през август още веднъж за догодина. Идеята е да направим една рамка за периода 2017-2019 година. Да бъде цялостна процедура, а не година по година, както досега е правено. Това всъщност ще ни гарантира онзи буферен период, за който говорим от доста време насам и който се опитваме да избегнем. Това ще ни гарантира постоянна готовност за асфалтиране и няма да се изчакват дългите процедури, които понякога отнемат и шест месеца. Всичко това е част от цялостното преструктуриране.
– И тези улични кратери ще бъдат запълнени?
– Със сигурност ще бъдат запълнени. Направили сме и допълнителен анализ. Над 80 процента от пътната настилка не е преасфалтирана от моите детски години, а само на места е рехабилитирана. Това е голямо бреме. Тази улица "Иван Вазов" още баба ми и дядо ми я знаят като разбита. Донякъде това има връзка с авариите на ВиК. Може би в годините е трябвало да се отделят средства за поетапно сменяне на водопровода. Затова сега съм помолил колегите да направят анализ къде минава водният цикъл. И там, където не минава и има сменени тръби, ще започнем преасфалтиране дори и на по–малките улици.
– Извън водния цикъл, какви проекти сте подготвили за обновяване на градската среда?
– В началото на мандата си набелязахме малки цели, които сега тръгваме да реализираме поетапно. Искам да поздравя "Устойчиви дейности и проекти", под ръководството на госпожа Десислава Лунчева, за добрата работа, свършена през последните две-три седмици. Те успяха да почистят за кратък срок неподдържаните с години подлези и да ги приведат в един нормален вид. При най-големия, който е по булевард "Добруджа", близо до училище "Христо Ботев", има вкопани дървета в плочите и стълбите. Предстои демонтиране, премахване на цялата коренова система и наново монтиране на стълбите. После ще има техническо обследване от експертите на общината, които ще установят в какво състояние е цялата реконструкция на подлеза и какви технически мероприятия трябва да се предприемат, за да бъде укрепен той. Идеята е да възобновим цялостната визия на всички подлези. Те са приятно място за различен вид дейности, особено когато става студено. Ходили сте в София и в други градове, в които подлезите са благоустроени, създава се една особена атмосфера с приятна температура ,нито много топло, нито много студено. Това са места, където могат да се обособят различни дейности, а не само да има заведения. Може да има и културни дейности. Една от идеите беше да се извикат всички майстори на графити в града, защото подлезитемогат да бъдат оживени с рисунки от неформалната градска култура. После тези подлези могат да се дадат на концесия. С нужните инвестиции тези места могат да станат прекрасни. Давам пример с градове извън пределите на България. Там има културни събития, които се правят в подлези. Местни таланти свирят, пеят, художниците поставят там своите инсталации... Имаме интересно предложение от стопаните на "Вила ди Полета" за обособяване на социални перални в подлезите. Преди подлезите се ползваха много. Сега като че ли хората ги избягват. Няма да премахнем пешеходните пътеки над подлезите. Просто ще дадем избор на хората – дали да минават през подлеза, или по зебрата. Целта е в подлеза да се чувстват приятно и да могат да разтоварят като се срещнат с местни таланти в различни обекти под земята. Идеята се развива в момента и се надявам да срещне подкрепа и от обществото, за да можем да я реализираме.
– Предлагам да си говорим за икономика. Слабото място на България е сериозният спад на чуждите инвестиции. В Общинския план за развитие на Добрич пише, че до края на 2012-та година е имало чужди инвестиции в общината в размер на 33 340 евро. Инвестициите са направени от търговските вериги. Какви са данните след това?
– Извън средствата, отпуснати от ЕС, в Добрич са направени инвестиции през 2008-ма от търговските вериги.
– Което е проблемът на града. Според ОПР 2014-2020 над 80 процента от икономиката на общината е в сферата на услугите. Делът на производството е нищожен.
– Да, така е. Само да спомена, че през 2014 -та се беше заговорило за едни чужди инвестиции в порядъка на 1, 3 млн лева, но към днешна дата тази инивестиция е замразена по незнайна за мен причина. През пролетта на 2015-та, в качеството си на заместник-областен управител започнах разговори с китайските инвеститори, които искаха да строят фуражен завод. Представих ги на областния управител, представих ги на тогавашния кмет Николова и така започна всичко. Факт е, че съвместно с господин Стамен Янев, началник на Агенцията по инвестиции, успяхме да реализираме този пилотен проект за града и за България. Припомням, че в рамките на някоко години те ще инвестират общо около 25 млн. евро и ще открият над 100 работни места.
– Кога ще стартира този фуражен завод?
– Знам, че вече са доста напреднали. В рамките на година и половина ще инвестират 12.5 млн. евро, а след това още толкова на втори етап. А на 15 юни тази година, знаете, открихме в Добрич най-голямата дестилерия за етерични масла в България. Обектът е с една от най-добрите лаборатории за изследване на етеричните масла в страната. Дестилерията е за 5 млн лева. Вложението го направиха американски инвеститори.
– Как се стигна до тази инвестиция?
– През ноември съвсем случайно се запознахме с Пламен Николов, който е представител на "Есетере България". Те (б.а. дружеството) имаха такава идея за дестилерия, но още дебатираха дали да не я построят някъде в Бургас, защото там също се отглежда лавандула. Обсъждаха и други места. И аз им предложих да е в Добрич, защото тук в последните години се зася много лавандула, а зная, че се сее и маточина. В първия момент те го приеха като още една идея. След няколко дни се обадиха, искаха допълнителна среща. Пламен Николов дойде с част от шефовете на американската компания и седнахме да говорим. Казах им какво имаме, какво можем да помогнем, ангажирах се със сроковете и с краткото време за издаване на документацията. На тях им хареса предложението за мястото и за по-малко от седмица си стиснахме ръцете. Първоначалните им намерения бяха да направят инвестиция за около 2,5-3 млн. щ. д. и да открият между 75-100 работни места. Към днешна дата те са инвестирали 5 млн. Дестилерията вече активно работи, а от собствениците зная, че има даже опашки. Наскоро дариха 10 велосипеда за един от нашите соцални центрове. Отделно са поели друг социален ангажимент, когато започне да работи площадката в Рилци. Имат намерение да подпомогнат изграждането на мини парк там. Това са инвеститорите, които търся –да инвестират в производство и да имат социални ангажименти към града. Защото всеки инвеститор има частен интерес за възвръщаемост на инвестицията, което е съвсем нормално. Но в целия този път към възвръщаемост на инвестицията той може да има социална и открита към хората политика, която е в синхрон с намеренията на местното управление.
*Интервюто бе взето на 18 юли, след 14 часа. Дотогава не бяха постъпили възражения срещу класирането на обществената поръчка за пътната мрежа на Добрич.
Коментари
Между другото срещите с инвеститори, трябва да са ежедневие, а не Две??
Желая Успех, че Добрич не заслужава да е в това жалко състояние...